La mulți ani, mamă țară!

DSC_0142

Despre ce înseamnă iubirea de țară, de popor și sacrificiul pentru acestea:

“Absolvă liceul în vara anului 1940 și se înscrie la Facultatea de Drept din Iași. În această perioadă intervine cedarea Basarabiei trupelor sovietice. Familia Gafencu trece Prutul și se refugiază la Iași. Valeriu împreună cu tatăl său revin în Basarabia ocupată, pentru rezolvarea unor treburi legate de gospodăria părăsită. Trec apoi pe malul drept al Prutului, ferindu-se de trupele sovietice care fixaseră frontiera pe malul râului. Acum are loc un episod cutremurător descris de Virgil Maxim:

După ce se văd pe țărmul drept al Prutului, bătrânul, după o scurtă odihnă, se ridică și, mulțumind lui Dumnezeu că l-a ajutat să-și asigure familia, își îmbrățișează fiul și face ultima mărturisire din viața lui:

– Te-am adus până aici ca să ai grijă de mama și surorile tale. Te încarc cu această răspundere în fața lui Dumnezeu. Eu trebuie să mă întorc între ai mei.

Valeriu e tulburat. Bătrânul îi observă emoția și continuă:

– Ce-ar zice toți frații, frații noștri basarabeni și cum mi-aș mai ridica ochii la cer dacă și eu, și alții ca mine, care până acum am luptat pentru afirmarea sufletului românesc pe acest pământ, am fugi din calea asupritorilor și n-am lua parte la suferința care ne așteaptă.

fragment din cartea Sfântul Închisorilor (Valeriu Gafencu) – Moise Monah

La mulți ani, mamă țară! La mulți ani, drag popor!

Dumnezeu să ne binecuvânteze!

Leave a Reply

