Unire – unitate – temelia unei națiuni sănătoase

Unirea Principatelor Române la 24 Ianuarie 1859 a mai fost denumită și Mica Unire. Sensul acestui apelativ devine evident punându-l în balanță cu Marea Unire, celălalt mare eveniment al națiunii noastre. Totuși analizând mai atent acest sens, poate exprimarea a fost aleasă mai puțin fericit, luând în considerare că unirea ca și atribut a lui Dumnezeu este în contradicție cu separarea care este atributul celuilalt. Termenul unire vine de la unu, Principiul Unic din care toate cele ce există provin și prin care ființează. Îndemnul la unire rămâne universal valabil în orice veac. Românii au făcut-o la 1859 ca un preambul la anul de grație 1918. Astfel, un eveniment cu o așa însemnătate națională dar și spirituală, e mai degrabă nepotrivit să-l numim mic.

Oricare ar fi epitetele alăturate, important e să nu uităm esența semnificației acestei fericite zile. Ei, cei care au fost înainte de noi, ne-au lăsat cuvinte vii și arzătoare.

Cereți respectarea limbii voastre celei românești. Fiți naționaliști! Când vă cere cineva să fiți patrioți, spuneți-i că naționalistul și patriotul tot una și aceeași înseamnă… De națiunea voastră, niciodată nu vă lepădați!

Alexandru Papiu-Ilarian

Fost-am cu hunii, și nu ne-am făcut huni; fost-am cu avarii, și nu ne-am făcut avari; fost-am cu bulgarii, și nu ne-am făcut bulgari; cu rușii, și nu ne-am făcut ruși; cu ungurii, și nu ne-am făcut unguri; cu sașii și nu ne-am făcut nemți (…) Nu ne-am ungurit, nu ne-am rusit, nu ne-am nemțit, ci ne-am luptat pentru pământul și neamul nostru, ca să vi le lăsăm vouă, dimpreună cu limba noastră, ca și cerul sub care s-a născut. Nu vă nemțiți, nu vă unguriți nici voi: rămâneți credincioși neamului și limbii voastre!

Simion Bărnuțiu

One thought on “Unire – unitate – temelia unei națiuni sănătoase

  1. ad10s

    Hai măcar în zi de sărbătoare să ascultăm și să urmăm ideile antemergătorilor noștri, care s-au jertfit să adune la un loc un neam, un pământ o limbă adică un tot unitar absolut românesc, să fim mândri de acesta să ne bucurăm și să-l cinstim așa cum se cuvine. La mulți ani dulce Românie!!!

    Reply

Leave a Reply

