Subaru Impreza WRX STI – Lupul deghizat în oaie

Pentru cunoscătorii auto şi pentru proprietarii mărcii, numele Subaru este sinonim cu fiabilitatea, pentru toţi ceilalţi este un alt fel de a spune…Impreza. Pentru cei care îşi doresc o maşină sportivă cu pedigree de curse, dar cu un preţ moderat, Impreza WRX STI reprezintă soluţia perfectă. O caroserie compactă ce nu îngreunează deplasările în traficul aglomerat din oraşe, o masă a maşinii redusă, ce permite o agilitate sporită pe viraje strânse, un motor supraalimentat pentru acceleraţii fulgerătoare şi foarte multă tehnologie pentru un comportament rutier desăvârşit, ar putea fi definiţia acestui model de succes, atât pe şosele cât şi în competiţiile de profil.

Lansată în 1993 pentru a înlocui bătrânul Leone, Impreza a avut ca idee de plecare compatibilitatea cu noile reglementări ale FIA WRC, care nu le mai permiteau japonezilor să concureze cu modelul Legacy în Campionatul Mondial de Raliuri. Impreza a câştigat rapid reputaţie, deosebindu-se de concurenţa sa, printre care amintim Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla, Nissan Sentra sau Mazda Protege, prin faptul că oferea transmisie integrală permanentă pe toate versiunile sale. Acest lucru îi punea în faţa rivalilor principali de la Mitsubishi, care ofereau tracţiune integrală pentru Lancer, doar pe versiunile Ralliart şi Evolution. De menţionat faptul că, la început Impreza era oferită şi cu tracţiune doar pe puntea din faţă, FWD, dar acest lucru a fost abandonat în scurt timp, pentru ceea ce avea să devină caracteristică a mărcii şi anume tracţiunea integrală, AWD (All Wheel Drive).

Subaru au ales pentru noul lor model să continue tradiţia motoarelor boxer, o filozofie bazată pe date tehnice concrete, niponii susţinând că această configuraţie reduce înclinarea caroseriei în viraje, datorită centrului de greutate coborât şi de asemenea diminuează vibraţiile produse de motor.

Se observă astfel că, din start Impreza a fost gândită ca o maşină pentru curse.

Spre sfârşitul anilor ’80, Subaru formează în cadrul companiei, Subaru Technica International – STI, adică divizia ce avea să se ocupe de prepararea modelelor pentru competiţii. STI, reprezintă pentru japonezi, ceea ce AMG este pentru Mercedes-Benz, Divizia Motorsport pentru BMW sau Abarth pentru FIAT. La fel ca rivalii din Europa, şi STI şi-a pus amprenta asupra unor automobile de şosea cu moştenire directă din competiţiile motorizate.

În gama Impreza, Subaru introduce Impreza WRX, o versiune îmbunătăţită maşinii de bază: motor supraalimintat, tren de rulare îmbunătăţit, frâne cu dimensiuni mărite, cauciucuri mai late cu profil jos şi suspensii mai performante. Însă în 1994, apare legenda de pe acum, WRX STI, ce ducea practic la un alt nivel modelul WRX. Pedigree-ul din WRC (Word Rally Championship) iasă la iveală, maşina cu o masă de doar 1230kg, atinge suta undeva în jurul a 5 secunde, timpi accesibili mai degrabă unor maşini …să zicem italiene, roşiatice… decât unor sedanuri.

Prima generaţie îşi încheie cariera în 2001, urmată fiind de cea de-a doua între 2002-2008.

În 2008 este lansată actuala generaţie, a treia la număr. Surpriza mare vine din faptul că maşina deşi respectă clasa compactă, este acum hatchback, lucru urmat în mod cert de opinii care mai de care mai felurite, atât în rândul fanilor cât şi a presei auto.

Tradiţia nu se încalcă şi în 2008, WRX STI, are parte tot de un motor boxer, 4H pe benzină. Spre deosebire de piaţa japoneză unde motorul are o capacitate de 2.0 l şi 304 CP, pe celelalte pieţe, maşina se livrează cu un 2.5 l şi 305 CP. Dimensiunile maşinii sunt acum 4.415 mm Lungime, 1.796 mm Lăţime, 1.476 mm Înălţime, masa sa a crescut la 1.530 kg, dar acceleraţiile au rămas la fel de fulminante.

În luna aprilie, anul curent, la Salonul Auto de la New York, Subaru a anunţat o restilizare a modelului Impreza pentru 2011, dar mult mai important a dezvăluit varianta sedan pentru Impreza WRX STI. “Aripa a revenit!” susţin cu mândrie cei de la Subaru, referindu-se la imensul spoiler amplasat în partea din spate a maşinii. Aceasta, împreună cu alte ajustări de nivel tehnic, promit ca noul sedan Impreza WRX STI, să fie cel mai bun de până acum, aceasta conform spuselor reprezentanţilor companiei nipone.

Pe lângă spoilerul spate, celelalte noutăţi care ies în evidenţă la noua Impreza WRX STI, sunt kitul de caroserie cu un design lat şi jos, ce denotă forţă şi agresivitate şi jantele de 18 inch de aluminiu, ce sunt acum echipament standard.

La interior modificările sunt minore, schimbarea culorilor instrumentarului de bord, a mânerelor de pe portiere şi cea de la nivelul volanului, precum şi adăugarea funcţiei Bluetooth pentru sistemul audio, reprezintă singurele noutăţi.

Pentru prima dată, modelul japonez este oferit în două versiuni de caroserie, având un plus în faţa rivalilor de la Mitsubishi, care fabrică modelul Lancer doar în varianta sedan.

Cu toate că Subaru s-a retras din Campionatul Mondial de Raliuri în 2008, acuzând probleme economice, experienţa şi-a spus cuvântul, iar Impreza WRX STI a rămas aceeaşi maşină apreciată atât de fani, cât şi de presă. Nici nu avea cum să fie altfel, după trei titluri mondiale consecutive la constructori, între 1995-1997 şi alte două titluri pentru piloţi – Richard Burns (2001) şi Petter Solberg (2003). Mai mult, Impreza continuă bătălii în alte competiţii motorizate în America de Nord şi alte concursuri intercontinentale. Şi să nu uităm faptul că, Subaru este cea mai de succes marcă japoneză în Campionatul Mondial de Raliuri, la egalitate de titluri cu Toyota, dar cu 4 victorii de etapă mai mult decât conaţionalii lor.

Impreza WRX STI, rămâne unul din cele mai carismatice modele de stradă din istorie, carismă care rămâne însă greu de definit, mai ales când pui în balanţă acest model, cu nu mai puţin reuşitul Mitsubishi Lancer Evo. Eppur Impreza! – Think! Feel! Drive!


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s